Nu lanserar vi vår första e-tjänst

Den 29 april startar Socialstyrelsen sin kampanj ”Gör en insats!”” och i samband med det lanserar vi vår första e-tjänst. Det innebär att du redan nu kan göra en intresseanmälan för att bli familjehem, kontaktfamilj, kontaktperson eller jourhem genom att använda vår allra första e-tjänst.

Detta är den första av många e-tjänster som vi framöver kommer att lansera i vårt arbete med att bli mer digitala. För att kunna använda vissa av våra e-tjänster kommer du behöva e-legitimation.

Intresseanmälan familjehem, kontaktfamilj, kontaktperson, jourhem

När?      Den 11 april klockan 18.30 – cirka 20.30

Var?       Skolans matsal i Gullabo, Gullabovägen 11

Vem?     Invånare och företagare i Gullabo med omnejd

Under kvällen kommer vi att fortsätta arbetet med beredskap i Gullabo. Vi fortsätter att kartlägga vilka resurser och utmaningar som i finns i Gullabo med omnejd för att klara en kris. Därefter skapar vi en handlingsplan och knyter ihop säcken.

Vi bjuder på fika.

Frågor om Byberedskap: christina@coompanion.se, 0706-34 34 15

Byberedskap är en pilot där vi testar en metod för att ge ökad krisberedskap och gemenskap. Satsningen är finansierat av Sydost Leader och sker i nära samverkan med kommuner, länstyrelse och andra parter som har erfarenhet av en stärkt krisberedskap och gemenskap.

Den 15 april mellan klockan 9.00-11.30 har vi öppet hus för att uppmärksamma att familjecentralen funnits i fem år i Torsås.

• Öppen förskola har sagostund, pyssel och fika.
  • Barnhälsovården har nallemottagning öppen. Ta med din nalle och plåstra om eller vaccinera.
  • Mödravården och Familjesupport finns tillgängliga.

Alla är välkomna och titta på våra fina lokaler på Allfargatan 38, den stora röda villan bredvid kyrkogården.

Välkomna!

Under Hållbarhetsveckan den 21 september 2024 är det premiär för Levafestivalen i Torsås. Med mat, musik, konst och lokala produkter bjuder Torsås på en folkfest för alla åldrar och sinnen. Festivalområdet kommer sträcka sig över Ödet, Ekbacken och Sahara aktivitetsområde. Läs mer om Leva festivalen via följande länk: Levafestivalen 2024

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?

Under vecka 12 (mot slutet av mars) kommer enkäterna till den årliga undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?”, att börja anlända till dem som är 65 år eller äldre och som är beviljade insatserna hemtjänst i ordinärt boende eller särskilt boende för äldre.
Enkäten går att svara på till och med 24 maj.

I förra årets sammanställning framkom till exempel att av de som svarade på enkäten ansåg 92% att man fått ett bra bemötande och 92% upplevde även att tryggheten hade ökat i jämförelse med året tidigare. Detta är två värden som ligger högre än riket i övrigt. Vilket vi i Torsås kommun är glada för.

Däremot hade Torsås kommun låg svarsfrekvens i förra årets undersökning, endast 29% av de som bodde på  särskilt boende för äldre besvarade enkäten själva och endast 63% av de som hade hemtjänstinsatser besvarade enkäten själva, vilket är lägre än rikssnittet. Detta är något som vi vill ändra på och hoppas att det är fler som vill hjälpa oss besvara den i år.

Viktigt för äldre personer att göra sin röst hörd

Vi vill poängtera att det är de äldre personernas egna åsikter som ska framgå i enkäterna. De som inte kan svara själva får gärna ta hjälp av till exempel någon anhörig, god vän eller god man.

Om personal ska hjälpa en äldre person att svara på enkäten så ska den äldre personen uttryckligen ha bett om hjälp med detta och personalen bör ha försäkrat sig om att det inte finns någon anhörig, vän eller god man som kan hjälpa till i första hand.

För de anhöriga och vänner, som svarar åt den äldre personen digitalt, finns det även frågor som är riktade direkt till er!

Vi hoppas att så många som möjligt ska besvara enkäten i år!

Nu är sportlovsprogrammet klart.

Här finns något för alla: skapa en fantasibok, testa kampsport, fotbollsturnering, teater, bowlingresa, bio, bad, disco och mycket annat.

Läs eller ladda ned via sidan: Sportlov 2024

Ha ett fint sportlov!

Torsås kommun kommer i år att kunna erbjuda ungdomar skrivna i kommunen – födda år 2007 och 2008 eller är elev inom särskolan –  kommunala feriearbeten.

Kommunalt feriearbete är till för de ungdomar som inte lyckats få något annat sommarjobb. Skulle du få erbjudande om feriearbete/sommarjobb i en annan organisation ber vi dig lämna återbud till feriearbetet hos oss och lämnar därmed platsen till någon annan.

Vi kan inte garantera att alla sökande blir tilldelade feriearbete hos oss.

I din ansökan är det viktigt att du skriver/bifogar ett personligt brev där du berättar lite om dig själv. Om inte detta ingår i din ansökan eller om du inte besvarade frågorna i enkäten tillräckligt utförligt har vi inte möjlighet att behandla din ansökan.

Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta oss på mailadress: ungdomsjobb@torsas.se

Mer information och sök jobb: Till sajten Offentliga Jobb

Nu landar bibliotekets vårprogram. Det är fullspäckat med evenemang för barn, gamla och alla däremellan!
Ladda ner programmen här (pdf): Program Vuxen Vår 2024 Program Vår 2024 Barn Unga

Vill du veta mer om vad som händer i kommunen? Kika även i evenemangskalendern:
Till evenemangskalendern: www.visittorsas.se/evenemang

Evenemangen anslås med reservation för förändringar.
För anmälan till evenemang, frågor och andra ärenden, kontakta biblioteket direkt:
Mejla eller ring: biblioteket@torsas.se, 010-35 33 370

Kallelse/Underrättelse

Kommunfullmäktige sammanträder den 12 februari, kl 18.00, Folkets hus i Torsås

KF Kallelse 240212

Torsås bibliotek bjuder in till IT-träffar för seniorer under våren. Det är olika teman varje vecka med inriktning på kommunikation, vardag, säkerhet och nöje.
Hela programmet finns här: IT Träffar 2024

För mer information kontakta Caroline Oskarsson telefon: 010-35 33 376