Vi söker umgängesstödjare
Just nu behöver socialtjänsten i Torsås kommun umgängesstödjare. Som umgänges-stödjare är du ett stöd till barn när de ska umgås med den föräldern som de inte bor med. Barnet kan vara placerat i familjehem eller bo med den andra föräldern.
Som umgängesstödjare behöver du ingen speciell utbildning eller egna barn men personlig lämplighet är avgörande och erfarenhet av barn är meriterande. Som umgängesstödjare får du ekonomisk ersättning för ditt uppdrag, baserat på uppdragets omfattning.
Vi söker dig som har vilja och tid att engagera dig i barn och ungdomar som behöver stöd. Vi välkomnar personer i olika åldrar, med olika bakgrunder och erfarenheter.
Lämna en intresseanmälan i kommunens e-tjänst (extern länk).
Mer information
Telefon: 010 35-331 00
Besöksadress: Allfargatan 26, Torsås
Just nu behöver socialtjänsten i Torsås kommun kontaktfamiljer. Som kontaktfamilj tar du emot ett barn eller en ungdom i ditt hem. I vilken omfattning beror på dina förutsättningar och vad barnet eller ungdomen har för behov. Uppdraget handlar om att barnet eller ungdomen får involveras i familjens aktiviteter som till exempel en utflykt eller bara vanligt fredagsmys. Du låter barnet eller ungdomen få ta del av din familjegemenskap.
Som kontaktfamilj behöver du ingen speciell utbildning eller egna barn men personlig lämplighet är avgörande och erfarenhet av barn är meriterande. Du får ekonomisk ersättning för ditt uppdrag, baserat på uppdragets omfattning.
Vi söker dig som har vilja och tid att engagera dig i barn och ungdomar som behöver stöd. Vi välkomnar personer i olika åldrar, med olika bakgrunder och erfarenheter.
Lämna en intresseanmälan i kommunens e-tjänst (extern länk).
För mer information
Telefon: 010 35-331 00
Besöksadress: Allfargatan 26, Torsås
Påsken är en tid för gemenskap. Men det är också en tid som kan kännas utmanande för många. Känslor av ensamhet, oro, våld i hemmet, psykisk ohälsa eller missbruk kan förstärkas under högtiderna. Vi vill därför påminna om att det alltid finns hjälp och stöd att få – oavsett situation.
Ingen ska behöva känna sig ensam
Om du mår dåligt eller känner oro, kom ihåg att du inte är ensam. Det finns alltid någon som lyssnar och vill hjälpa dig. Att våga sträcka ut en hand kan vara svårt, men det kan också vara början på en förändring.
Därför är det viktigt vi under påsken visar omtanke. Om du märker att någon i din närhet mår dåligt, våga fråga hur de har det. Ett enkelt “hur mår du?” kan göra en större skillnad än du tror.
Viktiga nummer dit du kan vända dig
Vi har samlat kontaktuppgifter till stödlinjer och organisationer som kan hjälpa dig eller någon du bryr dig om:
- Socialjour – Sydostjour: 020-45 39 00
- Jourhavande präst: 112 (be att få prata med präst)
- Självmordslinjen: 901 01
- Äldrelinjen: 020-22 22 33
- Kvinnofridslinjen: 020-50 50 50
- Anonyma alkoholister: 08-720 38 42
- Anonyma narkomaner: 077-113 80 00
- Anhöriglinjen: 0200-239 500
- Föräldralinjen: 020-85 20 00
- Välj att sluta – en nationell stödlinje för personer som utövar våld i nära relationer: 020-555 666
- Droghjälpen: 020-919191
- Ätstörningslinjen: 020-208019
- Jourhavande medmänniska: 08-7021680
- Alkohollinjen: 020-844448
- Polis, ambulans, räddningstjänst: Akut 112, annars 114 14.
För dig under 18 år
Om du är under 18 år och behöver någon att prata med, kan du alltid vända dig till BRIS. De finns tillgängliga dygnet runt på 116 111. Du kan även chatta med en kurator på bris.se – helt anonymt och kostnadsfritt.
Vi önskar en trygg påsk för alla
Tveka inte att ta kontakt om du eller någon i din närhet behöver hjälp. Tillsammans kan vi skapa ett tryggare och mer hoppfull påsk.
Vi önskar er alla en trevlig påsk!
Idag lanserar vi, i samarbete med Region Kalmar län och länets övriga kommuner, Smorgasbord of Scandinavia – ett nytt sätt att samla och lyfta fram länets alla styrkor och möjligheter.
Alla vi som bor och verkar i Kalmar län har allt att vinna på att fler personer och företag flyttar till länet. Fler grannar betyder en mer levande landsbygd, lättare för företag att hitta rätt kompetens och fler arbetstillfällen.
Detta nya sätt att marknadsföra Kalmar län är den del av vår gemensamma nysatsning på etableringar, investeringar och ökad inflyttning till Kalmar län. Vi vill helt enkelt att fler får möjlighet att upptäcka alla de smaker som Kalmar län har att erbjuda – för både företag och besökare.
Länk till smorgasbordofscandinavia.se
Torsås kommun startar skolsocialt team – en samordnad satsning för ökad skolnärvaro
Från och med april 2025 startar ett skolsocialt team i Torsås kommun. Satsningen är ett samarbete mellan skola och socialtjänst och syftar till att ge tidigt stöd till elever med problematisk skolfrånvaro. Målet är att förebygga ogynnsam utveckling hos barn och unga och säkerställa att fler elever får en fungerande skolgång.
Att unga går i skolan och klarar sina studier är en av de viktigaste faktorerna för att skapa en trygg framtid. Därför satsar kommunen nu på samordnade insatser för att identifiera och stödja elever i tid. Teamet kommer att bestå av personal från både skolan och socialtjänsten och arbeta nära elever, vårdnadshavare och skolpersonal för att hitta lösningar som fungerar i praktiken.
– Det är oerhört roligt att vi nu kommer igång med tidiga samordnade insatser för barn och unga. Nu skapar vi möjligheter att arbeta tillsammans för elevernas bästa och tidigt ge hjälp och stöd, säger Malin Schelin, projektledare.
Skolsociala team är en statligt finansierad satsning med syfte att förebygga skolfrånvaro och stärka elevens förutsättningar att lyckas i skolan. Det skolsociala teamet är ett projekt, med målet att på sikt integrera arbetssättet i kommunens ordinarie verksamhet.
– Det känns viktigt att vi nu kan komma in i ett tidigt skede och arbeta samordnat så att ingen ska falla mellan stolarna. Vårt fokus är att lyssna till elevens behov och finnas som en länk mellan skola och familj, säger Alma Alic, skolkurator.
Initiativet är en del av kommunens långsiktiga arbete med att ställa om socialtjänsten utifrån den nya Socialtjänstlagen, där tidiga och samordnade insatser blir en viktig del av framtidens socialtjänst.
Till sidan för skolsocialt team
För mer information, kontakta:
Malin Schelin, projektledare
E-post: malin.schelin@torsas.se
Nu kan du nominera någon till Socialnämndens kvalitetspris!
Socialnämndens kvalitetspris är ett pris som delas ut till en person eller enhet inom socialnämndens verksamheter.
Kommuninvånare i Torsås kommun, brukare/klienter, anhöriga eller enskild medarbetare har möjlighet att nominera någon till detta kvalitetspris. Verksamheter, arbetslag eller medarbetare kan också själva ansöka om kvalitetspriset.
I nomineringen ska det tydligt framgå hur personen eller verksamheten har arbetat med ett tydligt brukar-/klientfokus, systematiskt utvecklat en god och hållbar arbetsmiljö eller gjort särskilda prestationer.
Nomineringen ska skickas till Tor Bark senast den 11 april.
På grund av hög sjukfrånvaro är sjukskötersketelefonen (010 – 35 33 705) stängd idag, måndag den 17 mars.
Under vecka 12 (mot slutet av mars) kommer enkäterna till den årliga undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?”, att börja anlända till dem som är 65 år eller äldre och som är beviljade insatserna hemtjänst i ordinärt boende eller särskilt boende för äldre.
Enkäten går att svara på till och med 25 maj.
I förra årets sammanställning framkom till exempel att av de som svarade på enkäten på kommunens särskilda boenden ansåg 95% att man fått ett bra bemötande från personalen, vilket visade på en ökning med året innan. Av de personer med hemtjänstinsatser som besvarade enkäten förra året uppgav 89% att man är mycket nöjd eller nöjd med hemtjänsten, vilket är ett resultat som är bättre än rikets genomsnitt. Dessa värden ligger högre än riket i övrigt och är resultat som vi i Torsås kommun är stolta och för.
Dock har vi vissa delar som behöver utvecklas mer, vilket förra året visade sig genom att av de som besvarade enkäten på kommunen särskilda boenden ansåg endast 22% att de sociala aktiviteterna var tillräckliga. Detta behov har vi tagit till oss, skapat en plan för och påbörjat arbetet för att förbättra, exempel på åtgärd är genom avtal med Ung Omsorg.
Inom hemtjänsten ansåg endast 28% av de som besvarade enkäten att de fick träffa sin fasta omsorgskontakt i tillräckligt hög utsträckning. Detta behov har vi också tagit till oss, skapat en plan för och påbörjat ett förbättringsarbete i hemtjänsten där den fasta omsorgskontakten ges mer ansvar och mer tid hos dig som hemtjänsttagare.
Viktigt för äldre personer att göra sin röst hörd
Socialförvaltningen önskar öka svarsfrekvensen så fler gör sin röst hörd. För Torsås kommun är genomsnittet för att besvara enkäten cirka 50%.
Socialförvaltningen ser gärna att så många som möjligt besvarar enkäten självständigt, kan man inte svara på den kanske man har en anhörig eller någon vän eller bekant som kan hjälpa till.
För de som inte kan svara själva och som inte har någon anhörig, god vän, bekant eller god man kan personalen vara behjälplig med att svara på enkäten.
Vi vill dock påtala att det är de äldre personernas egna åsikter som ska framgå i enkäterna. För de anhöriga och vänner som svarar åt den äldre personen digitalt, finns det även frågor som är riktade direkt till er!
Men varför ska man svara på enkäten då?
Jo för Socialförvaltningen använder resultaten från undersökningen i det löpande kvalitets- och förbättringsarbetet. Resultaten ger en värdefull indikator och ett nyckeltal att förbättra baserat på vad de äldre tycker om verksamheten, om vad som kan och vad som behöver förbättras.
Vi skulle bli glada om så många som möjligt besvarar enkäten i år, vi tar tacksamt emot era önskemål och synpunkter även under övriga delar av året men ser gärna att ni tar en stund och besvarar enkäten.
Med vänlig hälsning Socialförvaltningen
Torsnet kommer att stänga av vattnet på Lindvägen i Söderåkra idag klockan 10 och ca en timme framåt.
Boende på Lindvägen, Ekesvägen 4 och 12 och Idrottsvägen drabbas av avstängningen.
Under vecka 9 uppgraderar vi kommunens växelsystem, vilket kan påverka möjligheten att nå oss via telefon. Uppgraderingen och eventuella störningar gäller även Torsnet och TBAB.
När sker arbetet?
Onsdag den 26 februari, kl. 12.00–13.00. Vid eventuella oförutsedda problem kan störningar pågå i upp till fyra timmar.
Hur påverkas telefonin?
- Pågående samtal kan brytas. Vänta några minuter och försök igen.
- Inkommande samtal till direktnummer kan påverkas. Vänta en stund och försök på nytt.
Vid frågor, kontakta Servicecenter på 010-35 33 100.
Tack för er förståelse!