Torsås kommun är årets klättrare i länet

Under tisdagen kom Svenskt Näringsliv med sin årliga näringslivsranking. Torsås kommun stiger 39 placeringar, till plats 116, och blir därmed årets klättrare i Kalmar län. Torsås kommun har länets tredje bästa företagsklimat, enligt Svenskt Näringsliv.

Skolans attityd till företagande har förbättras 106 placeringar, kommun-politikers attityder har stigit 54 placeringar och tillämpningar av lagar och regler har förbättrats med 48 placeringar. Servicen till företagen har stigit 45 placeringar, enligt företagen. Anna-Kristina van Craen är näringslivsutvecklare i kommunen. Hon är mycket nöjd med tisdagens besked.

– Jag är jätteglad! Det här visar hur viktigt det är att alla verkar för den goda Torsåsandan. Alla kommunanställda möter, på ett eller annat vis, företagen i sitt jobb. Tack för det goda ambassadörskapet! säger van Craen.

– Det här är en viktig bekräftelse att kommunen är på rätt väg, och att långsiktigt arbete lönar sig, säger Henrik Nilsson Bokor, kommunstyrelsens ordförande. – Vi siktar mot att hamna ännu högre i framtiden.

– Det är inte resultatet av en människas arbete, utan något vi gör tillsammans. Det handlar om både bemötande och förhållningssätt. Man kan förhålla sig olika till statistik, men vi måste ändå ta det som ett tecken på att vi gör mycket rätt nu, menar kommunchef Håkan Petersson.

Svenskt Näringslivs ranking baseras till största delen på företagens uppfattningar om Sveriges kommuners attityder mot företagande, och till viss del på statistik.
Svenskt Näringslivs sida: https://bit.ly/2mOXIsI

För mer information: Näringslivsutvecklare Anna-Kristina van Craen, 0486-331 50