Nu sätter Torsås kommun spaden i marken för fiber

Måndagen den 7 december inleder Torsås kommun, genom bolaget Torsnet, nedläggning av fiber i egen regi. Klockan 14.00 bjuder vi in till pressträff med möjlighet till fotografering. Det kommer att bjudas på glögg och pepparkaka.

Exakt länk till platsen finns längst nere i dokumentet.

Med på pressträffen är bland andra kommunstyrelsens ordförande Henrik Nilsson Bokor (S) och Torsnets ordförande Mona Magnusson.

Med detta första spadtag inleds den första av fem etapper i Torsås kommuns projekt att förse hela kommunens landsbygd med fiber. Etapp ett innefattar Brömsebro, Slätafly och Gettnabo med omnejd. Information om detta har gått ut till samtliga fastighetsägare, även till utländska ägare med fritidshus i området.

I dagsläget har 510 anmält sig för anslutning till fiber inom alla etapper och kommunen har även 190 intresseanmälningar från ägare med fritidshus. Det går fortfarande bra att anmäla sig för att ansluta sig till fibernätverket. Kostnaden för en standardanslutning ligger på 19900 kronor. Kompletterande uppgifter om utbygganden finns på www.torsnet.se

Hela utbyggnaden av fiber på landsbygden i Torsås kommun uppgår till 100 miljoner kronor, vilket är den största satsningen i Torsås kommuns historia. Den är planerad att vara klar 2023.

Affärsverken i Karlskrona kommun levererar kapaciteten i fibernätet till Torsås kommun. Kapaciteten kommer att uppgå till 10 000 Mb.

–       ­Nu kan alla som tvekat och inte vågat tro att detta ska bli av, se att det är på riktigt och att fiberutbyggnaden av landsbygden är startad, säger Henrik Nilsson Bokor (S), kommunstyrelsens ordförande.

–       Äntligen är vi på gång med vår fiberutbyggnad för landsbygden i Torsås. Det är ett väldigt viktigt steg för kommunens framtid. menar Mona Magnusson som är ordförande i Torsnets styrelse.

Plats för träffen (extern länk)

För mer information:
Mikael Berzelius, Torsnet: 0486-33253, mikael.berzelius@torsas.se
Sofie Nyström, utvecklingschef Torsås kommun: 0486-33115, Sofie.Nystrom@torsas.se